söndag 14 september 2008

Statistik

Global Circumnavigation seglar fortfarande i lä om de stora skeppen i bloggosfären, men trafiken ökar stadigt. Mycket glädjande! Det kan jag se med hjälp av Google Analytics. Förutom hela jordklotet håller Google nämligen koll på nästan allt som sker på Internet, på gott och ont. Jag bloggar här för att dela med mig till alla, men Google roffar åt sig hela kakan. De tycker att de äger allt jag skriver, vilket är ett argument för att byta bloggverktyg. Å andra sidan är det tack vare Google som en av fyra besökare hittar hit. Och nu när jag verkar finnas som bokmärke i 41 procent av besökarnas webbläsare vore det kanske dumt att byta url.

9 kommentarer:

Kvartsliv sa...

Hej Kapten H! Jag läser här ibland och har faktiskt dig bland mina favoriter, du skriver väldigt trevligt!

Anonym sa...

Du är också min favorit, men bara därför du är så söt!

Anonym sa...

din rumpa - min oas

Anonym sa...

Fantastiskt. Jag lär mig något här, inte bara om segling utan också om analytics. Jag visste inte att man kunde se "bokmärkta besökare". Hur då? Berätta mer för en som är statistiskt insnöad.

/Rikard

Kapten H sa...

Kvartsliv, härlig blogg! Den ska jag fortsätta läsa. Sen tar vi över bloggosfären tillsammans!

Kapten H sa...

anonym: Med smicker kommer man långt..

Kapten H sa...

Tonerlagret: Jag räknar med att direkttrafiken dvs de som inte klickar på någon länk för att komma hit har sparat url:en som bokmärke/favorit. Annars skriver de in adressen manuellt varje gång, och det är ganska jobbigt.

Anonym sa...

Alltså, det är ju bara jobbigt att skriva in hela URL:en en gång. Sen kommer den ju upp efter att man bara skrivit ett par bokstäver. Alternativt så är det en av de mest besökta sidorna och adressen finns således i listan över senast besökta. I båda fallen kommer du direkt till sidan utan att ha klickat på länk, att ha skrivit in hela adressen eller att ha bloggen som bokmärke.

Kapten H sa...

Petimeter: Ja det har du rätt i. Så kan det ju också vara.