söndag 14 februari 2010

Båtmässan i Göteborg

Den var som den brukar vara. Badtunnor, mirakeltvättsvampar, fleecetröjor och några fina båtar. Samt en och annan riktig guldklimp på tillbehörssidan.

Kerstin och jag var där i helgen och rekade lite. Målet var att lära känna dem i branschen som kan hjälpa oss med det som återstår utrustningsmässigt. Vi lyckades. Calle hade försett oss med finfina visitkort med adressen till den nya hemsidan som snart kommer att finnas uppe. Projektet bemöttes på de flesta håll med intresse och sympati.

Cordland bjöd på inträdet och förklarade hur satellittelefoner och LED-lanternor fungerar. Mycket uppskattat. Inför resan kommer vi att behöva ett extra storsegel och en stormfock, vilket vi diskuterade med de olika segelmakare som fanns representerade. Vi snackade lite olika idéer kring riggen med Seldén, ekolod med Nexus, och redde ut några frågetecken kring försäkringen med Pantaenius.

Trots tvättsvampshysterin på plan två så var det alltså en givande dag, som bådar gott inför framtiden. Just nu ser jag dock mest fram emot lite värme så att man kan komma igång och jobba med båten ordentligt någon gång.

söndag 7 februari 2010

Skeppspapper


För att undvika trubbel med myndigheter i främmande hamn gäller det att ha pappren i ordning. Följande handlingar är nu fixade, med stämplar och underskrifter:

Certificate of Registration och Nationalitetsbevis
Transportstyrelsen har tagit över Sjöfartsverkets tidigare ansvar för Sjöfartsregistret. När man registrerar båten där, får man dessa två dokument som visar att båten är svensk, vem som äger den, samt hur lång och bred är. I och med registreringen fick jag en ny anropssignal. Birka svarar numera på SFC-9205.

VHF-radiolicens
I och med att Transportstyrelsen gav mig en ny anropssignal fick jag kontakta Post- och telestyrelsen, som skickade över ett uppdaterat ”tillstånd att använda radiosändare ombord på fartyg”.

Internationellt certifikat för fritidsfartyg
Sjösportens samarbetsdelegation, dvs Svenska Båtunionen, Svenska Seglarförbundet och Svenska Kryssarklubben, utfärdar internationella certifkat för fritidsfartyg. Innehåller bland annat uppgifter om deplacement, motor, tillhörighet i båtklubb, befälhavare ombord, etc.

Pass
För att ge mig det internationella certifikatet för fritidsfartyg ville de ha mitt passnummer. Eftersom mitt gamla pass bara gällde till 2011, begav jag mig till polisen och fixade nytt.

Köpekontrakt
Det finns historier om seglare som råkat i trubbel utomlands då de inte kunnat bevisa att momsen på båten är betald. Det kan jag inte bevisa, men med köpekontraktet går det åtminstone att visa att själva båten är betald.

Besiktningsprotokoll
När jag köpte båten såg jag till att få den besiktigad. Lika bra att ta med den lappen också.

Kompetensbevis
Den blå intygsboken ser nästan lika officiell ut som passet. Det viktigaste är att den innehåller kanalintyget, vilket ger behörighet att färdas på de europeiska inre vattenvägarna.

Gult vaccinationshäfte
Gula febern, tyfoid, hepatit A och B, difteri, stelkramp och polio.

Dykcertifikat
Bra att ha om man vill hyra dykutrustning någonstans.

Det som återstår är att teckna båtförsäkring, personlig reseförsäkring och skriva ut en trave besättningslistor. Samt att ta några kopior på allt och scanna in dokumenten lagra dem någonstans på nätet.