torsdag 24 april 2008

Livskarriär

Att segla jorden runt kommer att ta en sisådär två till tre år. Efter att ha investerat fem år på en utbildning som syftar till en klassiskt landbaserad karriär kan det tyckas ostrategiskt att överge konferensrummen och datorn för havet och fjärran öar. Under utbildningen fick jag lära mig innebörden av många trebokstavsförkortningar och även begreppet alternativkostnad. För världsomseglingen är alternativkostnaden vad jag skulle ha tjänat om jag istället hållit mig i konferensrummet och diskuterat ekonomimodeller under de två till tre åren. En icke oansenlig summa pengar alltså. Jag beräknar att vara luspank vid hemkomsten. Dessutom är det ovisst hur min fortsatta yrkesbana kommer att påverkas efter att ha guppat omkring på böljan den blå under så lång tid istället för att ha samlat CV-poäng. Global Circumnavigation kan bli en CLM, a Career Limiting Move.

På högskolan läste jag en kurs i optimering. Med hjälp av komplicerad matematik går det att räkna ut hur man maximerar nyttan av begränsade resurser. Eftersom vår tid här på jorden är begränsad måste väl livets mening vara att optimera den tid vi faktiskt har. För mig känns inte konferensrummet som den bästa lösningen. Jag har iochförsig inte räknat på detta. Kanske visar det sig att livet under och efter världsomseglingen kommer att bli så helvetiskt att det hade varit bättre att stanna hemma. Den som lever får se. Om världsomseglingen däremot blir bra och kanske rentav utvecklas till någonting som jag kan leva på så får väl de fem åren på högskolan betraktas som en s.k. ”sunk cost”, ett annat begrepp jag fick med mig därifrån.

Nina Jansdotter är duktig på detta med liv och karriär och hon förmedlar ett budskap som hon kallar för livskarriär. I korthet går det ut på att man ska skriva en lista på allt man tycker är roligt, hitta en röd tråd och därefter forma sitt liv och sin karriär efter detta. På så sätt kommer man få en framgångsrik karriär och ett lyckligt liv. Enkelt och bra. Min lista såg ut ungefär såhär:
  • Frihet
  • Resa
  • Utmaningar
  • Sommar
  • Oberoende
  • Äventyr
  • Umgänge
  • God mat
  • Musik
  • Naturupplevelser
  • Fridykning
  • Att imponera på andra
  • Segling
  • Att slippa stress
Den röda tråden blev för mig en världsomsegling. Har du hittat din livskarriär?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Din svallande karriärsreflektion får mina tankar att bli satta i gungning.

Kapten H sa...

Mitt alter ego och den röda tråden är fortfarande okända för alla andra på jobbet, men är man favoritkollegor så är man.

Anonym sa...

Klart du kommer att lyckas med din "livskarriär" :)

Lycka till
Hälsningar Nina Jansdotter