fredag 18 april 2008

Night Train

Eftersom tid är pengar och det tar tid att både sova och resa kan den trötte resenären göra sig en hacka genom att ta nattåget. Alltmedan poängen tickar in på SJ Prio-kortet.

Mellan Stockholm och Malmö fick jag inatt en försmak av hur det kanske blir att sova i oceanens rullningar och vindens sus. Det gick som på räls. Framme, utvilad och fräsch kom jag in på kontoret först av alla redan klockan halv sju och tog en kaffe och fralla vid laptopen.

I ett tidigare inlägg skrev jag om äventyret A World of my Own och om att sir Robins vindroder gick sönder halvvägs genom världsomseglingen. För att fortsätta på rätt kurs sov sir Robin utan slingerskydd på kojen. När båten kom ur kurs och gippade föll han ur bädden, vaknade, gick upp och korrigerade trimningen innan han gick till kojs igen. En målinriktad insats och en smärtsam men effektiv metod för hyfsat rak segling. Birka ska utrustas med vindroder (någon som har tips på typ för en L28?) och så länge det håller ska besättningen på Global Circumnavigation även unna sig slingerskydd. Dessa ska monteras på samma smarta sätt som SJ gjort i sina sovkupéer: En sinnrik konstruktion som kan kopplas i och ur med spännen av samma typ som finns på säkerhetsbälten. Jag fick lust att föreviga arrangemanget medelst mobilkamera, men av hänsyn till halvsovande kupékamrater och av rädsla för att den nattliga kamerablixten kunde missförstås, lät jag bli. Istället fick det bli ett kort från perrongen:

Inga kommentarer: