onsdag 29 oktober 2008

Torrbollen



Häromdagen var jag över hos min nya granne Patrik och spanade in hans 37-fots IOR-klassade Summerun. Jämfört med henne ser Birka ganska snäll ut. Det är inspirerande att se hur andra har löst saker och ting, och Patrik verkar ha koll. I hans båt var det lite mer inomhuskänsla, kanske tack vare god isolering, vattenburen värme och en elektrisk avfuktare. Idag tog jag en sväng till Clas Ohlson (igen) på jakt efter en liknande avfuktare. Där fanns en gigantisk sak för 1500 spänn, och Torrbollen. Keep it simple, stupid!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bokstäverna jag ska fylla i som ordverifiering just nu är perstisi, haha! Hur som, en sådan där försökte vi med hos Bengt Basun på Algatan. Han målade ändå över möglet med jämna mellanrum, men det var ett festligt namn. Själv köpte jag en varmluftspistol på samma kedja i dag, av helt andra skäl.

Anonym sa...

Tjena bloggern, torrboll rules! Man kan göra en egen übereffektiv torrboll med ett durkslag över en hink och sedan några kilo vägsalt i durkslaget. Du kan då dimensionera din torrboll till gigantiska proportioner och få brutal avfuktning som resultat. Saltet ska vara CaCl, ska väl finnas på lantmännen och såna ställen.

Vi hörs kap!

Anonym sa...

Jag vet ett par riktiga torrbollar du kan bjuda ner i kajutan - all fukt kommer att försvinna så fort någon tar bladet från munnen!

Kapten H sa...

Jungman, här försöker vi vara lite mer proaktiva än Bengan Banan när det kommer till mögel.

Kapten H sa...

Linus: Vill du bli officiell skeppskemist? Du har bevisat din kunnighet och experimentlusta både vad gäller matlagning och inombordsklimat!

Kapten H sa...

Anonym: Torr humor finns det redan i överflöd ombord. Men torrbollar är alltid välkomna, jag bjuder på dry martini. Den var dålig.