tisdag 25 november 2008

Botten

Standardmodellen för fritidsbåtägande innefattar upptagning på hösten och sjösättning på våren. På så sätt möjliggörs bottenmålning, vilket är nödvändigt för att minimera att alger och havstulpaner får fäste. Sådan beväxning är inte bara ful när båten kränger – den saktar även ner farten väsentligt. Med tanke på att jag låter båten ligga i, är många bloggläsare oroliga för min botten.

I våras målade jag med International Eco blandat med den giftigare International Skeppsmask, som man egentligen bara ska ha till träbåtar. Jag är som de flesta andra nuförtiden; lite halvt miljömedveten. Jag läste på forumet hamnen.se att någon blandat ner cayenne-peppar i bottenfärgen med gott resultat. Det borde kanske Linus ha testat. Hans båt såg ut såhär när han tog upp den i höstas:



Men vattnet här i Lilla Bommen är nog tillräckligt giftigt för att det inte ska hända mig. Imorse låg en död fiskmås och guppade bredvid båten. Kanske borde jag byta ut skeppsmasken mot cayennepeppar nästa gång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Död fiskmås - gratis middag. Så tänker jag.

Måsbröst med charlottenlök och Geneverflamberade katareller

1 fiskmås
2 charlottenlökar
300 gram Trattkantareller
1 sked Dijonsenap
Salt, pepper och ett stänk Genever

Klyv måsen i två delar, plocka vingarna och rycka av dem. Koka upp en fond på vingarna, undertiden; finhacka löken och stek på hög värme. Skär ut måsbröstet och fräs snabbt tillsammans med löken, in i ugnen på 150 grader. Sila vingfonden och häll försiktigt ner i löken, reducera. Smaka av med peppar, salt och senap, reducera. Värm en ny panna, olivolja, i med hackad svamp. Flambera i Genever.

Plocka ut bröstet ur ugnen när det fortfarande är rosa i mitten, cirka 15 minuter! Tranchera! Häll ut såsen som en spegel på tallriken, placera köttet - toppa med de stekta kantarellerna.

Måsbröst med charlottenlök och Geneverflamberade katareller - DONE

Anonym sa...

Kan tillägga att marchfarten för motor minskade från ca 5.5 knop på våren till blygsamma 4.1-4.2 under sista delen av sommaren.
Det blir ju omvänd miljömedvetenhet i mina ögon... mer gift och måsmiddag åt folket!