söndag 8 mars 2009

Letar båtplats


Lilla Bommen kan verkligen rekommenderas som vinterhamn. Trevlig personal, fina faciliteter, bra läge och faktiskt helt tyst och lugnt om kvällarna. Den 1 maj börjar dock sommarsäsongen och med den kommer gästande båtar, dyrare taxa och mer tjo och tjim om kvällarna.

Därför har jag börjat se mig om efter något annat. I torsdags var jag och hälsade på Grefab på kontoret på Norra Hamngatan. Det är ingen nyhet att det finns fler båtar än platser i Göteborg. Det är heller ingen nyhet att varje gång det finns en kö, så finns det sätt att komma före i kön. Gästlistan på uteställen, singelkön till skidliften, novischförturen till studentbostad, privat vårdförsäkring, dålig moral, kontakter, etc, etc. Grefab-personalens jobb är väl till viss del att upprätthålla ködisciplinen, och de gjorde ett gott jobb även i torsdags, när jag var och hälsade på dem. Nästa gång får jag väl råka glömma en ask Merci i receptionen.

Men det finns fler hamnar än Grefabs. Igår var jag runt och rekade i några av stadens andra marinor. Josef var snäll nog att ställa upp som chaufför och sällskap. Vi besökte Saltholmen, Långedrag, Hinsholmen, Tångudden, Nya Varvet och Klippan. Sommar inbjuder till segling, och vill man segla är det inte fel att ligga lite längre västerut. Vi satte upp lappar, och Josef, som är psykolog, kom på den briljanta idén att göra lapparna lite mer personliga. Med tanke på regnet idag borde vi även ha plastat in dem. Det borde kanske ingenjören i sällskapet tänkt på?

Inga kommentarer: