söndag 3 maj 2009

Lilla Bommen – Hinsholmen 30 M

Sjökortet kommer från Fugawi, men det röda strecket kommer från MS Paint. Jag känner mig ännu inte helt bekväm med elektroniken, och använder fortfarande papperssjökort. Plotter/PC-navigering står på att göra-listan.

På förmiddagen den 1 maj tog vi farväl av Lilla Bommen. Hamnen kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Vid rodret satt jag själv, och på fördäck virvlade Kikki omkring bland fenderts och tågvirke. Det var vackert väder, sol och svag västlig vind. Första stoppet blev Klippan, på fastlandet strax innanför Älvsborgsbron, där Carin och Kaj mönstrade på. Kaj hade med sig äppeldryck och några halv special, som vi åt till frukost. På grund av Carins sjösjuka blev leg två kort. Vi gick in i Långedrag, tackade för korven och släppte av dem igen.

Därefter satte vi segel och kryssade genom ett smalt sund vid Svinholmarna, för att Kikki skulle lära sig att skota hem ordentligt. Det gick bra. Vi fortsatte ut genom den södra farleden mot Vinga, som vi stilfullt angjorde västerifrån.

Bilden föreställer Vinga, söderifrån på långt avstånd genom mobilkamera. Tills Jungman C hittar ombord blir det inte bättre bilder än såhär.

Vinga markerar slutet på Göteborgs skärgård med sin välbekanta fyr och båk. Evert Taube föddes där. Det var nästan fullt i hamnen, som det kostar 140 kronor att ligga i. Om man inte är medlem i Winga Vänner. Då kostar det 120 kronor. Ett livslångt medlemskap kostar 1200 kronor. Som medlem får man en flagga att sätta under spridaren, och efter sextio besök på ön nås break even.

Vi gjorde hamburgare och tittade på solnedgången och Ebbe the Movie via SVT Play. Nästa dag blåste en frisk bris. Med god fart seglade vi hem igen, via Snobbrännan längs Styrsös norra strand. Hem igen, fast till en ny plats, nämligen Hinsholmskilens småbåtshamn. Birka har alltså förflyttats ytterligare några sjömil i rätt riktning, västerut. Nu har jag längre till jobbet, men närmre till havet. Det känns helrätt.

Jungman C sa...

Från innanhavet kan loggöras att jungman gjorde säsongspremiär i en liten festlig sak som heter Esther och har oerhört kittade fendertsfästen i hammarplast. Segelsättningen gick fint, sedan brast ett stag.

Helena sa...

Följer projektet med spänning... Vi var själva lite sugna på att ge oss av med båt, men det stupade liksom på att vi inte kan segla... hmm... Nu blir det husbil istället ;)
Än så länge lite övningsturer i Europa, men tanken är ju att åka längre...