måndag 24 maj 2010

Veva slipa slipa


Senast Calle var över hade han med sig en väldigt praktisk grej. En vevdriven mackapär som ger både el och en slankare midja. Den laddar upp ett kombinerat batteri/lampa som har en massa olika uttag, eller så kör man in en sladd rakt in i båtens laddningsregulator. Om någon är intresserad så kan Calle nog svara på var han fick tag på den.


Birka har två 1¼-tums självlänsar i sittbrunn. Slangarna går i kors därunder och sitter väldigt oåtkomligt till. För att stänga kranen vid genomföringen måste man öppna motorrumsluckan och kravla sig ner över motorn. I helgen upptäckte jag dessutom att ena kulventilen inte alls gick att stänga. En allvarlig säkerhetsbrist. Jag satte en plugg från utsidan och hällde matolja i självlänsen, men den satt ändå som berget. Med vinkelslipen tog jag bort mässingsflänsen från utsidan och drog loss hela paketet inifrån. Ett tips till alla båtägare är att öppna och stänga de där kulventilerna lite då och då, så att de inte ärgar igen.


Kicki hjälpte mig slipa rodret, som har en primer i vackert turkos färg. Det blev väldigt dammigt och vi borde naturligtvis haft handskar på oss. Jag ska förstärka rodret vid det översta beslaget med några extra lager glasfiberväv. Sen ska jag hämta två specialtillverkade beslag på verkstaden, epoximåla rodret och hänga fast det innan vi sjösätter 15 juni. Allt tar längre tid än man tror och det börjar bli lite stressigt nu.

3 kommentarer:

Johan S sa...

Prova att smörja venitlerna med vattenfast fett när du ändå har båten på land.
Den där trampmaskinen verkar rätt modern, USB och allt!

HenrikGbg sa...

Har ni sjösatt idag? Hittade inte båten...

Kapten H sa...

Johan, tack för tipset, det ska jag göra!

HenrikGbg, nej båten står kvar på land, men de har flyttat på henne. Närmre thai-kiosken precis vid bilvägen.