söndag 12 oktober 2008

Misslyckat motorfix

Tills jag skaffade båt har jag haft varken orsak eller vilja att lära mig någonting om motorer. Varje fel som uppstår blir därför en ny och värdefull lektion. Idag fick jag IG.


Båtens motor är en tvåcylindrig Volvo Penta MD7A från 1981 som börjat gå lite ojämnt på sista tiden. Den har varit svårstartad och krävt ”det rätta knycket” vid växling eftersom den haft en tendens att dö under tomgång. Jag kunde lokalisera felet, men misslyckades när jag skulle åtgärda det.

När man väl har fått igång åbäket och det blir dags att stänga av, så drar man här:

Jag tror att den kallas ”stoppen”. En vajer från handtaget går ner till motorn, där den är fäst vid en spak som öppnar en ventil så att trycket i cylindrarna minskar. Då stannar motorn. Innan man startar igen är det viktigt att trycka ner stoppen ordentligt så att vajern trycker tillbaka spaken som stänger ventilen och möjliggör att tryck kan byggas upp i cylindrarna.

Vajern löper genom ett hölje av plast som ska fixeras i motorn med en sådan här. Detta är en originaldel från Volvo Penta.

På min båt satt vajerhöljet fast med dem här, som inte är original.

När jag tidigare har tryckt ner stoppen har vajerhöljet glidit ur klämman. Istället för att vajern då har tryckts fram ur höljet, så har vajern, med hölje och allt, rört sig bakåt. Ungefär som när handbromsen på en cykel slutar fungera. Anledningen till att motorn krånglat är alltså att stoppventilen inte varit helt stängd.

För att kunna ersätta de illa fungerande klämmorna var jag tvungen att skruva loss själva vajern. Den sitter där det inte går att se den och en skruvmejsel knappt kommer åt. Jag låg obekvämt på sidan i över två timmar innan jag fick loss de här fyra skruvarna:

Sen satte jag fast den nya originaldelen och ägnade ytterligare två timmar till att skruva fast de fyra små skruvarna igen. När jag provkörde motorn fungerade den utmärkt. Jag blev mycket nöjd och belåten. Men efter några drag i stoppen lossnade vajerhöljet igen. Jag var tillbaka på ruta ett.

Uppenbarligen lyckades jag inte skruva fast vajerhöljet ordentligt in i den nya delen. Jag antar att gängorna där inne ska skära sig in i plasten. Eftersom det saknas två millimeter plast på vajerhöljet har den väl inte fått tillräckligt grepp. Lektion två får blir att skala av yttersta delen av höljet och försöka på nytt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nattlektyr;

http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/Volvo_Penta_MD7A%20Instruction%20Book.pdf/view?searchterm=None

Motorer är som damerna på Push, lite styva till en början, men efter lite enkla knep blir de mjuka och puttrar fint.

Kapten H sa...

Intressant liknelse! Har du någon manual till dem också?