måndag 20 oktober 2008

Radar och navigatorer

Under det senaste kvartsseklet har det hänt mycket inom elektronisk navigering. Nuförtiden kan en båt bli till ett trådlöst nätverk med apparater som kommunicerar kors och tvärs i 100 Mbit. Till exempel går det att visa sjökort, ekolod, radarbild, väderkarta och andra båtars AIS-signaler på en och samma skärm. Även TV ska gå att få in.

TV behöver inte jag, men en sak som skulle sitta fint på Birka är en radar. Jag har aldrig använt radar, men förstår mycket väl poängen med att ha en. Särskilt nu, efter att ha läst ytterligare en halv bok av "Båtsveriges mest lästa författare" Jonas Ekblad. Båtmanövrering imponerade stort på mig, så jag blev mycket glad när jag hittade Radar och navigatorer på bibblan.

Boken är daterad 1990 och är inte särskilt aktuell, med tanke på den senaste tidens teknikgenombrott. Delen om navigatorer brydde jag mig inte ens om att läsa. Radar, däremot, är i grund och botten en analog teknik och en stor del av bokens innehåll verkar fortfarande relevant. Till exempel kunde en åttiotalsradar se ungefär sju procent längre än ett mänskligt öga, i dagsljus och klart väder. Det stämmer än idag, hur konstigt det än låter.

Återigen imponeras jag av Jonas Ekblads pedagogiska och lättlästa skrivsätt. Jag hoppas att han snart ger ut en uppdaterad version av boken, så att vi lika enkelt kan förstå vad den digitala revolutionen har inneburit till sjöss.

Betyg:
Ölsaldo: 1523 kr

Inga kommentarer: