torsdag 20 november 2008

Fritidsskepparen

Länge har frågan om ett obligatoriskt båtkörkort malts, i politiken och i media. Det senaste jag hörde var att det kommer att införas 2011. När fler och fler semesterfirare byter husvagnen mot båt måste ordningen längs våra kuster upprätthållas. ”Vi måste lära oss att ta ett större ansvar på sjön” som infrastrukturminister Åsa Torstensson uttrycker det. Idén om ett obligatoriskt båtkörkort är helt uppåt väggarna. I ett annars reglerat och inrutat samhälle är havet frihetens sista utpost. Inga raka vägar, inget Internet, ingen täckning på mobilen. Det är därför båtlivet ökar i Sverige. Till havs ska man få göra lite som man vill, på havets villkor. Frihet under ansvar, helt enkelt. Inte regelverk, kontroll och byråkrati. Båtkörkortet är bara första steget på väg mot någonting osm ingen av oss vill se. Förbjudet att köra utanför farleder. Krav på flytväst och neongul hjälm. Obligatoriskt att rapportera rutten till Verket för Säkerhet till Havs. Båtskatt för att finansiera hela kontrollapparaten. Och så vidare.

Den lilla människan kan dock möta denna utveckling genom att vara ansvarsfull och på eget bevåg formalisera sitt sjövett i form utav ett förarintyg eller kustskepparintyg. Det görs enklast med hjälp av Fritidsskepparen, som innehåller allt det där Åsa Torstensson vill göra obligatoriskt. Till exempel hur man nattetid kan identifiera en minsvepare som inte är sysselsatt med minsvepning, men som bogserar någonting som är längre än 200 meter. De har väldigt många lanternor i olika färger. Men jag vill lära mig det för att jag vill själv.

Betyg:
Ölsaldo: 1776 kr

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej kapten H,

Har börjat fundera på hur din botten ser ut? Har du vart nere o putsat än eller är det något du tar när du ändå tar morgontoaletten?

Kapten o Kusin P

Kapten H sa...

Jag vill inte veta hur hon ser ut där nere, antagligen är det ett helt ekosystem under vattenlinjen. Jag måste hitta någon att kölhala.

Anonym sa...

Om du slår mitt rekord i havstulpansodling får du läsk och popcorn! Det borde dock vara svårt om du inte använt en miljövänlig insjöfärg i Öresund, som jag gjorde.

Eftersom båten vårrustades och sjösattes i örebrotrakten fanns inget annat att tillgå... sen blev det giftig hempel året efter =)

http://i37.tinypic.com/30aywcn.jpg

Kapten H sa...

Oj den var inte dålig! Jag lägger upp den här på bloggen som ett skräckexempel på miljömedvetenhet.