söndag 26 april 2009

Oljebyte till hösten

Ibland blir jag lite stressad över att tiden går utan att jag gör någon framåtsyftande aktivitet för Projektet. Det är visserligen över ett år kvar, men tiden kommer att gå fort och det är mycket som måste ordnas innan avgång. Igår kände jag så. Till exempel skulle jag behöva byta olja i motorn.

För att få lugn i sinnet begav jag mig till Sjösport, som ligger förhållandevis centralt i Göteborg, och köpte oljefilter, oljefilteravtagare, oljebytarpump och fem liter Volvo Penta-dieselmotorolja SAE 15W-40.

Det var prisvärda grejer, förutom oljebytarpumpen. Den består av en plastdunk, en cykelpump och några slangar, och kostade 394 kronor. Oljesumpens avtappningsplugg sitter helt oåtkomligt, så planen är att använda den dyra pumpen till att få ut oljan genom oljemätstickans hål istället. Då detta är ett smutsigt jobb, kanske det visar sig vara välinvesterade pengar ändå.



Oljan bör bytas minst en gång per säsong, för att motorn ska må bra. På motormekarkursen fick jag lära mig att man inte bör använda syntetiska oljor till gamla motorer. Det framgår inte riktigt om Volvo Pentas olja är syntetisk eller inte, men varumärket känns betryggande. Framförallt kändes det ganska rutinerat att snacka mineralolja kontra syntetisk olja med butikspersonalen. SAE-klassen talar om vilken viskositet oljan har, dvs hur trögflytande den är. 15W-40 betyder att det är en multigrade-olja som kan användas när temperaturen ute är ner till minus tio grader. De kompetenta killarna på Sjösport rekommenderade dock att man bör göra oljebytet på hösten, inför uppläggningen. Med tanke på att det inte kommer att bli så många timmars motorgång denna sommar heller, kanske jag lyder deras råd och väntar med oljebytet.

Medan jag funderade på olja spolade jag av Birka med vatten och skrubbade hela däcket med Boat Schampoo från Hempel. Kikki hjälpte till. Hon var oerhört skitig efter en vinter i stadsluft. Båten alltså. Sedan klippte jag sönder en gammal skjorta från Filippa K och gick över all gelcoat ovan gummilisten med polish och vax. Det tog hela dagen, men hela tiden njöt jag av projektets framfart. Jag lärde känna min båt lite bättre.

Inga kommentarer: