måndag 13 april 2009

Vackert väder

I höstas hade jag lite problem med stoppvajern. På skärtorsdagen löste det sig. Men inte med den gängade originalgrejen från Volvo Penta. Antagligen skadades gängorna sist jag försökte. Silvertejp och buntband fixade biffen.



På långfredagen kom en Bavaria och la till här bredvid. I utbyte mot några kW el fick jag lite vantskruvsolja. Jag smörjde in vantskruvarna och inspekterade en toggle till förstaget, som såg lite trött ut. Vantskruvsolja skyddar gängorna på de rostfria vantskruvarna. Till stag och vant räcker det nämligen inte med silvertejp och buntband. Det är någonting väldigt härligt med bra glid. Efter att ha fettat in toalettpumpen med vaselin är det en fröjd att spola, t ex.

På påskdagen sattes det segel. Jag och Kikki tog en sväng ut på Rivö Fjord och tillbaka, mest för att det var vackert väder och för att kolla att alla tampar, segel och vantskruvar satt som de skulle. I svag vind och sol gick det att sitta i bara skjortan, till och med under kryss. Det var tur att vi smörjde in oss med solskyddsfaktor. Botten är dock inte i det bästa skicket, för det gick betydligt långsammare än normalt. En bottenmålning skulle ge betydligt bättre glid. Det kändes väldigt skönt att få komma ut på sjön igen, om än bara för några timmar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill ha samlag.

Anonym sa...

Är det en skeppskatt?

The Lovgren Brothers sa...

Man kan alltså valla en båt så att den glider bättre? Är det därför havstulpander är så populära på västkusten?

Kapten H sa...

Det är alltid roligt med kommentarer, men ibland börjar man ju undra...