torsdag 25 juni 2009

Sommarkryssning

Igår var jag på sommarkryssning i Stockholms vackra skärgård. Vi åkte med Tärnan, en säkert 100 år gammal och förtroendeingivande skuta. När jag gick på toaletten upplevde jag en doft som på ett ögonblick placerade mig åtta år tillbaka i tiden. Avgaser, avlopp och ljummen havsluft. Precis som på toaletten på The Andaman, dykbåten jag säsongade på i Thailand. Jag blev nostalgisk.


Höjdpunkt nummer två var när en av Volvo Ocean Race-båtarna slörade förbi oss. Om en timme ger de sig av på den sista etappen av sin världsomsegling. På skeppsbrokajen träffade jag Jungman C. Vi inspekterade båtarna som låg förtöjda där, och förundrades över att däcket behöver svabbas även på en Open 70.

Volvo Ocean Race är en fascinerande tävling, men inte den mest extrema. I Velux 5 Oceans seglas ungefär samma typ av båtar (Open 60) ungefär samma rutt. Men i 5 Oceans är de inte tio ombord - de seglar ensamma.

Inga kommentarer: