tisdag 23 juni 2009

Två radioapparater och en dykdalb

Tanken var att under midsommarhelgen ta båten till Stenungsund. På grund av dålig planering på jobbet och osäkert väder, fick det bli buss istället. I och med bussresan fick jag anledning att köpa ett 100-kort på Västtrafik, vilket i förlängningen besparade mig 1200 kronor på spårvagnen i måndags morse.

En sparad slant är en tjänad slant, och tjänade pengar ska investeras. Idag såg jag en annons på Blocket där någon slumpade bort en lite bättre världsradiomottagare för tusen kronor. Sangean ATS 909. Såklart var den redan såld.

Bitter över nederlaget har jag ikväll spenderat flera timmar på att googla radio. Egentligen spelar det kanske inte så stor roll vilken man väljer och just därför har jag siktat in mig på Kaito KA1103. Enligt uppgift är den oslagbar i sin prisklass. Men den går inte att få tag på. Det finns inga återförsäljare i Sverige och Amazon skickar den inte hit. Jag som trodde att vi bodde i en globaliserad värld där vadsomhelst gick att köpa närsomhelst!

Motiverad av abstinens blev det en liten eftermiddagsseglats på annandag midsommar. En långsam kryss i motström till Styrsö där vi hälsade på Oscar. Vi la till på fel bryggplats (två gånger) och jag fick lära mig vad en dykdalb är för något. Vi inspekterade Oscars roderlösa Stortriss, badade, och stressade hem för motor. Marschfarten är, efter drygt ett år i vatten, reducerad till 3 knop. Oscar navigerade.

Inga kommentarer: