torsdag 18 mars 2010

Det rör sig framåt

Det var ett tag sedan jag kom över ett Windpilot-vindroder, som (fortfarande) ser ut såhär:



Hittills har det stått i garaget, där det inte gör mycket nytta. Det ska fästas därbak på båten, så att vi slipper sitta vid pinn dag ut och dag in. Vindrodret funkar så att man ställer in en viss vinkel mot vinden, sen seglar båten sig själv. Sägs det. Men först behövs en ställning att fästa det på.

I söndags kom Stig och tog lite mått. Idag åkte vi och köpte ett sex meter långt rostfritt rör. Det ska kapas, böjas och svetsas till lämplig form. Jag är glad att Stig kan hjälpa mig med det. Redan på båtmekarkursen visade han sig full av kunskap och visdom, men ibland förstår jag inte riktigt vad han menar. Idag lärde han mig en ny knop och sa att det är viktigt att planera framåt och tänka på konsekvenserna.

Inga kommentarer: