Arvid Laurin var båtkonstruktörernas båtkonstruktör. Under sitt 97-åriga liv konstruerade han många segelbåtar, varav L28 är den mest kända. Från början byggdes båten i trä och det krävdes noggranna beräkningar och analyser innan Arvid anammade nymodigheten plast.
L28:ans rundade valdäck och den för kostrar typiska spetsgattade formen utstrålar styrka och sjöduglighet snarare än fart och lekfullhet. 1957 vann visserligen en L28 överlägset Gotland Runt, men sedan dess har mycket hänt på båtfronten och för racing rekommenderas idag lättare båtar med mindre lateralplan. Den långa ingjutna blykölen erbjuder istället ett bättre skydd vid grundstötning och en kursstabilitet som uppskattas av djuphavsseglare. Denna skrovform klarar även brytande sjö bättre än fenkölade båtar och när den väl kapsejsar så rätar den snart upp sig på rätt köl igen, givet att det fortsätter att skvalpa lite. Invändigt är L28:an överraskande rymlig och jag upplever ståhöjden som några centimeter för liten, fullt jämförbart med den större kostern Allegro 33.
Flera spektakulära seglatser har genomförts med båttypen. Göran Cederström ensamseglade som förste svensk jorden runt för trettio år sedan med en L28. På senare tid har båttypen använts för liknande resor, läs till exempel om Aurora eller Don Quijote. Själv har jag aldrig seglat en L28 men förväntningarna inför premiären till sommaren är på topp. Enligt uppgift gör sig båten bäst i frisk vind på öppet vatten och därför planeras första etappen av världsomseglingen från Kalmar via Bornholm och vidare till var vi nu kan hitta en lämplig hemmahamn till en båt med dessa mått:
Längd över allt:
Längd i vattenlinjen:
Bredd:
Djupgående:
Deplacement: 3,3 ton
Kölvikt: 1,6 ton
Segelarea: 33 kvm
Masthöjd över däck: 10,90m
För mer information, besök Laurinkostersällskapet. Verkar vara ett trevligt gäng som jag ser fram emot att stifta bekantskap med. För bilder på min L28, se kategorin Birka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar