tisdag 29 april 2008

Vakna!

Vid långfärdssegling är kollision med ett annat fartyg en av de största och allvarligaste riskerna, varför gott sjömanskap bl a innebär ständig uppsikt horisonten runt. I en liten båt som inte sticker upp så högt mellan vågorna kan detta bli extra avgörande och med en liten besättning där vaktpassen kan bli både långa och ensamma är det viktigt att kunna hålla sig vaken.

Om man stoppar in typiska värden i en ekvation som innehåller jordytans krökning, sin egen och ett lastfartygs höjd över vattenytan samt lastfartygets marschfart så kommer man fram till att det kan ta så lite som tjugo minuter från det att lastfartyget sticker upp över horisonten till det att man har dess bulb i skrovsidan.

Hur klarar sig då ensamseglare under månadslånga överfarter när katastrofen kan komma när som helst och med så kort varsel? Olle Landsell som seglade sin sexmeters havsfidra över Atlanten hade med sig en äggklocka som ringde var tjugonde minut. Andra kanske väljer en rutt där risken för möte är minimal. Det finns hjälpmedel såsom radarvarnare och AIS men frågan är hur gott man sover om tekniken är ens enda vakt.

Tanken att segla ensam över en ocean är hissnande men jag tycker ofta att det är plågsamt att gå upp på morgonen även efter några timmars sömn, vilket är en av anledningarna till att jag vill ha sällskap ombord. Men risken finns att folk hoppar av (förhoppningsvis inte i bokstavlig mening) och därför tränar jag nu på att vara vaken medan jag förbereder en jobbgrej som ska presenteras imorgon och som jag verkligen borde ägna mig åt istället för att blogga.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Gomorron Kapten H!

Det är riktigt roligt att läsa dina små betraktelser och visdomsord varje dag!

Är en del i min morgonrutin nu som till viss del gör det lättare för mig att gå upp!

Styrbord!

Killen med Expressen

Anonym sa...

Utifrån den förvisso ganska begränsade, men ändå i viss mån existerande, insikten jag har i vetenskapen om sömn, måste jag säga att varianten att inte sova längre än 20 minuter i sträck under långa perioder låter närmast förödande för det allmänna välmåendet. Det är såklart mindre än perfekt för det allmänna välmåendet att bli rammad av en oljetanker också, men jag föreslår verkligen någon av de andra alternativen!

Kapten H sa...

Killen med Expressen: Roligt att höra! Det kommer mera, men nu närmar sig Valborgshelgen och några dagar utan uppdateringar. Men med långhelg kanske även morgonrutinerna rubbas?

Expressen är ju för övrigt given i kategorin Båtar så om jag får gasta på en kappsegling framöver kommer vi kunna läsa om det här.

Kapten H sa...

Shrinken: Ja, idag fick jag (och min publik) uppleva effekterna av sömnbrist och de är inte alltid vackra. Och då sov jag ändå några timmar i sträck inatt. Sov gott!

Unknown sa...

Träffade många långseglare när jag var ute och vi diskuterade många långa nätter om vad som var bra respektive dåligt i vakthållningen m.m.

Precis som du verkar ha insett så kommer du aldrig att synas av de större fartygen och det är ditt ansvar att inte komma för nära vilket alla var överens med.
Dock var det väldigt olika åsikter om sömn och vakthållning. När ja var ute körde vi 4 timmars vakt (var två personer) och vakten var vaken men nödvändigtvis inte i sittbrunnen hela tiden. Dock hade vi en äggklocka som ringde var 15 min då man gick upp, spanade horizonten. Vi hade radar och hade satt den på att vakna då och då och spana av ifall sikten var dålig. Skulle jag ensamsegla skulle jag just köra 15-20 min på äggklockan när jag var nära trafikerade vatten, i trafikerade vatten skulle det vara att bita ihop tills jag var ute ur det hela.
Överseglingar har jag inte bestämt än men många sover hela natten (du kommer ändå vakna så fort det händer nåt med vind, vågmönster osv) och anser att blir de nerseglade så blir de det andra vaknar var 20-40 min och kollar över båten.

Det att köra 4h systemet har en kul sak med sig att när man vaknar mitt i natten så är det svårt att inte vara vaken i fyra timmar (tog mig 2 månader att komma ur det efter hemseglingen) vilket kan skapa diverse problem hemma.

Sömnbrist är farligt men det går att leva med om man äter god mat, dricker bra och trivs med seglingen.

Kapten H sa...

Per: Äggklockan verkar alltså vara en vettig utrustningspryl även då man seglar fler än en! Du bekräftar även vad jag hört från andra håll, 4-timmarsskift verkar vara en bra strategi.

Det låter obehagligt med inställningen att "händer det så händer det". Men det är lätt att säga här och nu, om man verkligen sitter där ensam och trött så kanske saken faller i annat ljus.