söndag 29 juni 2008

Random Circumambulation

Shopping och slumpmässiga krogrundor kostar pengar och är alltså inte helt i linje med Projektet, ändå har helgen ägnats åt just detta. På jakt efter ett par jobbskor snubblade jag över ett riktigt fynd: Ett par fräcka seglarskor i passande storlek med 30 procents rabatt. Den röda randen matchar Birkas vattenlinje perfekt. Ett par skor har inte känts såhär rätt sedan 1985 då jag lyckades tjata mig till ett par blå Lejon med kardborre.



Senare på kvällen blev det både öl och vin på Lilla Torgs kanske hetaste uteställe Koi. Där var festfolket vackert och Johan imponerade på damerna med sina gula byxor. En annan stekare hade röda byxor trots att han inte seglat över Atlanten. Det är en katastrofal modemiss men man kan inte förvänta sig att alla har koll ens på Koi.

Söndagen ägnades åt promenad i parkernas stad och boat spotting i Dockan. Där låg en stor och fin Hanse, ett par IF:ar, oväntat många Bavarior och en välkittad L32:a med en inspirerande targabåge över sprayhooden. Men vad är de där runda ca 50 cm långa korvarna som hänger en bit upp i masten på vissa båtar? Radarreflektorer?

För övrigt har jag insett att det faktiskt är ett tag kvar till världsomseglingen och jag tror att det är viktigt att inte bli alltför uppslukad av den redan nu. Det vore ju trist att tröttna innan jag ens kommer iväg. Eftersom livet pågår här och nu är det väl bäst att leva just här och nu. Det gjorde vi i helgen och det var väldigt trevligt. Tack!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vilka fina skor. Men, då detta är en blogg, så hör det till vanligheterna att man som bloggskrivare anger vilket märke det är på produkterna som visas i bloggen och i vilken affär som inköpet gjordes. Allt för att vi vanliga dödliga kan följa vår hjälte, bloggören.

Jag kan också berätta om otaliga rödbyxor i sthlm. Har inte konfronterat någon än men det har varit nära. Och att vår vän persen också har handlat in ett par gula byxor. Allt för tjejerna såklart!

Anonym sa...

Två reflektioner:
1. Jag är avnudsjuk på dig som lyckats återfinna känslan man fick när man fick ett par nya Lejon. Hemma hos mig gick de under "dubbardojjor". Saknar dem.
2. Jag skulle behöva hjälp att reda ut en sak. Det där med röda byxor, gäller det verkligen i land. Jag har blivit sagd att det bara är ombord som man inte får ha röda byxor om man inte korsat Atlanten. Vore spännande om fru Ribbing kunde komma med ett uttalande i frågan...

Anonym sa...

Svaret låter inte vänta på sig (och ja, jag ska skriva in att jag blivit sågad av självaste Magdalena Ribbing i mitt CV):

Visst är det roligt att så många tycks tro på fjantet med att röda
byxor (varför inte blå mössa? gröna skor?något annat trams?) skulle en RÄTTIGHET ! för den som seglat över Atlanten? Inte så sällan undrar jag hur det kommer sig att vanligen förnuftigt folk faktiskt bekymtrar sig om valet av färg på exempelvis byxor innebär något speciellt. Mitt svar är alltså att alla som vill ha röda byxor kan ha det, oavsett om de någonsin passerat en bäck eller seglat jorden runt eller varit på Mars.

vänliga hälsningar
Magdalena Ribbing
etikett/dn.se

Anonym sa...

Det här kan inte vara sant...

Kapten H sa...

Roligt att höra Ribbings syn på detta med röda byxor! Men hur skulle det se ut om alla gick omkring med röda byxor hela tiden? Va? Det är okej att tycka olika om det mesta men det är inte okej att uppmuntra till myteri eller inflation i framgångsbyxan numero uno dvs den som enbart får bäras av Atlantseglare. Ribbing är förvisso en stor auktoritet på området men bloggosfären tar över mer och mer. Nuförtiden är det Blondinbella och Kapten H som bestämmer, så det så!

Kapten H sa...

Okej Muki, det är ett par Rockport och det får jag tyvärr inte betalt för att säga. Varken av Rockport eller Lejon.

Anonym sa...

Härligt att läsa att du även har börjat beröra fenomenet mode. Enligt min mening är det bara de som känner Kungen som får ha röda byxor. (Trodde Ribbing skulle svara nämna något om det)

Annars har det investerats i nya dynor till Expressen häruppe. Hur är din kabyss?

Kapten P

Anonym sa...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=299&a=799850

Lite mjukare framtoning där va?

Kapten H sa...

Kapten P! Jag hörde om missödet vid sjösättning, hoppas Expressen är sig själv igen. Lyx med nya dynor, men är det verkligen ett klasskrav med dynor (onödig vikt annars) eller vill du kanske även ligga mjukt mellan kappseglingarna?

Kabyssen i L28:an är ok men jag funderar på en värmare för kalla vinternätter samt en rund glaskupol att sätta på förpiksluckan, mest för att det skulle se så roligt ut att sticka upp huvudet och kika ut genom den!

Kapten H sa...

Jos: Roligt att det här med röda byxor börjar göra svallvågor även i gammelmedia, brukar du korrespondera med Ribbing eller? Är väl därför du är så stilig!

Anonym sa...

Haha, oerhört roligt det här. Speciellt att Ribbing inte har etikett nog att publicera samma svar som hon skickade till dig...