torsdag 23 oktober 2008

Radar i rader


Har just varit över en sväng på grannbåten S/S Marieholm och träffat JRSK-gänget för första gången. De anordnade en demokväll med Furuno, mycket passande med tanke på mitt nyfunna intresse för radar. Vi tog en öl medan en glad Furuno-kille från Stockholm presenterade deras nya allt-i-ett-produkt NAVnet 3D. Det tog lång tid att rigga och kalibrera arrangemanget, men senare när Älvsnabben körde förbi utanför så syntes den klart och tydligt där på skärmen. Fantastiskt. Jag skaffar något billigare.

Kvällens största utdelning var dock att få småprata med de andra JRSK:arna. Bosse mittemot mig berättade bland mycket annat om sitt roderhaveri i Biscaya. En annan beskrev passionerat hur kortvågsradio fungerar. Ordförande Anita förklarade lite kring klubbens organisation: 2-4-åringarna kallas den grupp av medlemmar som sticker iväg inom två till fyra år. De brukar träffas lite mer intensivt för temakvällar och pep-talk. Anita välkomnade mig till 2-4-åringarna, trots att jag inte riktigt har så lång tid kvar. Just nu är gruppen dåligt organiserad, så jag ska se till att styra upp någon aktivitet framöver. En vindroderkväll, kanske.

Inga kommentarer: