torsdag 6 november 2008

Mögel

Mögelsporer finns överallt, men för att de ska gå till angrepp krävs fukt och lagom temperatur. I båten är det lagom temperatur. Torrbollen orkar uppenbarligen inte suga i sig all fukt, för det har börjat mögla lite här och var. Igår fick jag slänga mina favoritshorts och stickkojsdynan, som var särskilt illa däran. Mögel är bland det obehagligaste jag vet. Jag har beställt en avfuktare från Internet nu.

På väg till morgonbastun träffade jag Kristian. Han sålde huset för ett tag sedan och flyttade in med hela familjen i en stor Beneteau istället. Nu är vi grannar. Precis som för mig är det deras första vinter ombord. Vi pratade lite kring våra erfarenheter av kyla, isolering, fukt och mögel. Kristian har isolerat med liggunderlag och isolerskum, men har ändå problem med kondens och mögel. Sen de skaffade en luftavfuktare har det blivit bättre, sa han.

Grannen på bryggan utanför kör med en helt annan strategi. Det är en äldre gentleman som tar sig fram med rullator på de isiga bryggorna. Hans rufflucka är ständigt på vid gavel. Det måste bli väldigt kallt om nätterna. Å andra sidan slipper han mögel, som kräver minst fem plusgrader för att växa.

Inga kommentarer: