torsdag 25 december 2008

Julön



Julön upptäcktes för 365 år sedan av Brittiska Ostindiska Kompaniet. Det finns flera julöar, varav de flesta förmodligen upptäcktes för ett jämnt antal år sedan. Men just denna julö ligger nordväst om Australien och är ett särskilt lockande resmål, på grund av dess säregna flora och fauna. Mest känd är den för sina landkrabbor. Alltså riktiga krabbor som lever på land.

De senaste dagarna har även jag levt på land. Kanske är det därför som jag blivit sjuk. Sjuk så till den grad att jag sov bort julafton och missade tomten. Synd. Jag önskade jag mig ett vindroder. Detta för att slippa sitta vid pinn hela vägen till Julön. Om jag trots denna blunder lyckas ta mig hela vägen dit, så är det inte helt orimligt att det kommer att ske lagom till julen 2011. Isåfall lovar jag att för en gångs skull skicka julkort.

Inga kommentarer: