onsdag 7 januari 2009

Kallt kylvatten

Min morbror, som är mycket intresserad av motorer, varnade mig för att motorn (som är en sötvattenskyld Volvo Penta MD7A) kan gå sönder när det är frostgrader ute. Kylvattnet kan frysa och spränga sönder den. Eftersom jag inte vidtagit några som helst åtgärder för att konservera motorn inför vintern, blev jag orolig.

I Volvo Pentas ”Gör det själv”-manual står det klart och tydligt att kylvattnet alltid måste vara blandat 50-50 med glykol, även då det inte ens föreligger risk för minusgrader. Anledningen är att glykolet även tjänstgör som rostskydd. Jag hoppas att förra ägaren följde denna instruktion. Isåfall krävs det att temperaturen sjunker till under -40°C i motorrummet för att det ska frysa där inne. Föga troligt, med tanke på att motorrummet är på en nivå halvt under vattenytan. Numera låter jag dessutom motorrumsluckan stå på glänt, så att värmeelementet inne i ruffen även ger lite värme åt gamla Bettan.

Jag googlade lite kring detta. 50-50-blandningen glykol-vatten har som sagt en fryspunkt på -40°C. Detta trots att ren glykol fryser vid -13°C och vatten fryser ju som bekant redan vid 0°C. Fascinerande! En annan, lite otäckare google-träff var denna: När segelbåtar ligger i kallt vattten finns det risk för att kulventilerna i bottengenomföringarna fryser, vilket kan leda till att båten sjunker. Jag utgår från att ”det händer inte mig”.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Lägg ner en termometer i motorrummet och kolla temperaturen där... Tror du verkligen det blir så kallt om det ligger halvt under vattenytan? Vattnet (den saltare sorten) blir ju inte kallare än nån minusgrad sålänge det inte fryser (vilket det kanske gjort?).

Hursom önskar jag dig ett gott nytt år, må det nya året ge både dig och din motor god hälsa och glada stunder med mycket öl och kvinnor.

Anonym sa...

Jag ser nu att du har fruset vatten i hamnbassängen och en termometer nära 0 i ruffen. Bortse helst helt från första stycket (men för guds skull inte det andra)i föregående inlägg.

The good news är att du kan ha kylen avstängd + att du stundtals även kan ha glass hemma. Fan det är ju skitlyxigt för att vara en 28fotare.

ps. vem kommer på dessa bekräftningsord man ska fylla i? Ibland låter de jätteskoj när man säger dem högt: WORAPSEE!!!

Anonym sa...

Hej!
Morbrors kommentar: Motorn är visserligen sötvattenkyld med frostbeständig kylvätska men det finns förstås en värmeväxlare med tillhörande rör,kranar och genomförare också. Här är fryspunkten ngr grader minus. Håller du frostfritt i motorrummet på lämpligt sätt är det nog inga problem. Nu skall jag läsa din trevliga blogg!

Anonym sa...

Utombordsmotor kanske? En lägenhet med centralvärme?

Anonym sa...

Den där gamla skorven kommer aldrig komma ut på något av de sju haven, det vet vi alla

Anonym sa...

Båtlivet är så överskattat. Nämn en enda kändis som bor på en båt, nej just det.

Anonym sa...

MacGyver och Pink Floyds keyboardist Richard Wright (innan han dog)