tisdag 3 februari 2009

Igår, idag, imorgon

Igår var jag på Nautiska Magasinet och införskaffade litteraturen till Utsjöskepparkursen som börjar om tre veckor. Det verkar vara lite mer substans i utsjöskepparen jämfört med tidigare kurser, så jag vill vara väl förberedd. Det jag framför allt ser fram emot att lära mig är tidvattenberäkningar. Nautiska Magasinet har sjökort över hela världen och mycket nautisk litteratur. Jag förväntade mig att det skulle råda genuin sjöbusestämning i butiken. De marinblå rugbytröjorna från Boomerang och alla presentartiklar i mässing gav dock ett helt annat intryck. Men det är klart, det är väl sådant som säljer.

Idag scannade jag av Blocket och upptäckte att Göran Cederström kränger av delar av sin utrustning. Jag undrar om han lagt seglingen på hyllan? Göran var den första svensken att ensamsegla jorden runt. Året var 1977 och båten var en L28. Jag funderar på att lägga ett bud på hans Navtex. Det finns så många olika fabrikat och varianter av de apparater jag behöver inför seglingen. Navtex är ett exempel. Eftersom jag aldrig har använt en Navtex, har jag svårt att välja rätt genom att läsa de tekniska specifikationerna. Jag resonerar som så, att om en ICS NAV6 Plus var god nog åt Tua Tua, så ska den nog duga åt Birka. Jag kanske slår till på radarn också.

Imorgon ska jag till Båtmässan. Kryssarklubben ska hålla ett föredrag om hur man gör sin båt säker. Jag ska även höra mig för i Pantaenius monter vad en världsomseglarförsäkring kan gå på för en båt under 30 fot med en kapten under 30 år.

Inga kommentarer: