tisdag 17 februari 2009

Ny fläkt

Nu är det minus tio ute men varmare än på länge här inne. Jag har efter lång och dum envishet skaffat en ny, fetare värmefläkt. Defa Termini 1350 är ett riktigt kvalitetshantverk tillverkad i Norge (!) och var så dyr att det kändes fånigt att uppgradera. Men den långt utdragna vargavintern övervann tillslut dumsnålheten så idag tog jag en sväng förbi CO på väg till motorkursen. Eligent för endast 149 kronor (men utan avsändarland) visade sig snabbt överträffa Defa, både i uppvärmningskapacitet och i tysthetsgrad. Dessutom har den termostat.

Jag trodde att det jag eftersträvade i en värmefläkt var kompakt storlek och driftsäkerhet. Nu har det snabbt visat sig att fler watt, låg bullernivå och termostat var vad jag egentligen behövde. Hela detta projekt känns lite så. Jag suger i mig information om olika sorters gadgets och metoder inför seglingen och försöker lära mig på förhand hur jag ska få allt att fungera. Egentligen förstår man nog ingenting förrän man provat på riktigt. Jag tror att det är viktigt att våga lita på sig själv och lära sig av misstagen. Nästa vecka ska vi till verkstaden med båtmekaniker-Stig och skruva på motorer. Jag hoppas att det kan bli en liknande aha-upplevelse.

Inga kommentarer: