onsdag 25 februari 2009

Utsjöskepparn

Är just hemkommen från första utsjöskepparkurstillfället. Idag stod långfärdsbåten och skeppsbiblioteket på agendan. Erik, läraren, tycker att långkölat är bäst och att man bör ha ordning på pappren ombord. Pass, visum, registreringsbevis, passagerarlistor, loggbok, certifikat och försäkringar är viktigt att kunna visa upp för myndighetspersoner i främmande land. Vi tittade i Reeds Nautical Almanac, tidvattenatlaser och sjökortskataloger över Nordsjön och Medelhavet. Fyrlistor är inte så dumt att ha ombord och i Admiralty Maritime Communications får man reda på när väderleksrapporten kommer.

Förutom en snart avseglande pensionär var samtliga kursdeltagare verksamma i IT-branschen. Det kan bara inte vara en slump. För oss som spenderar dagarna i kontorsmiljö och ”jobbar med data”, kanske havets frihet och seglingens mer praktiska utmaningar är särskilt lockande. Men idag har jag förstått att även långfärdssegling innebär en hel del pappersarbete.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mer bilder/info/kommentarer kring Tijuca tack. Bunkrar hon eller är det mer avancerat arbete ombord?

P cruiser sa...

Intressant blogg du har här, hoppas allt går som du vill med planering osv. Skulle vilja påstå att pappersarbetet på långsegling är så omfattande som man själv vill att det ska vara... Gäller att inte gå till överdrift. När jag seglade runt i Europa för nåt år sen va pass och så kallat "ships paper" (där det står data om båten, kan man göra själv)det enda som någon ville se.

info om Tijuca kan man läsa här:
http://www.shipgaz.com/news/top20/top8_news.php

cpt. ed sa...

Howdy! spännande, hoppas det går enl. planerna. Är en långseglare på planstadiet, har varit på "väg" i många år nu, men det kommer tro mig. följer med spänning ditt projekt Fair winds.. and keep it up. Cpt. Ed

Lagt upp en blogg, om midget offshore cruisers.
www.evantica.blogg.se

Kapten H sa...

P cruiser, det låter bra. Jag ska försöka minimera pappersvändandet ute till havs, i den mån det är möjligt. På kursen berättas det om båtar som blivit bordade av kustbevakningen och folk som tvingats betala importskatter etc pga de inte haft pappren i ordning. Jag antar att detta är skräckexempel, men det känns ändå lite oroande. Jag antar att man lär sig efter hand hur man ska agera för att det ska fungera smidigt.

Kapten H sa...

Cpt. Ed: Jag nämnde min fascination för stora båtar i något inlägg. Riktigt små oceanseglare är också fräcka. Jag läste Olle Landsells bok för ett tag sedan, om hans segling till Västindien och tillbaka i havsfidran. Små båtar har också sin charm!

Kapten H sa...

Fin blogg förresten, jag lägger upp en länk så att fler hittar dit.