måndag 30 mars 2009

There Be No Dragons

På den gamla goda tiden, innan man kartlagt hela världen, slutade sjökorten en bit ut till havs med en streckad linje och texten Beyond here there be dragons. Det bidrog säkert till att många valde att hålla sig kvar på land.

Idag finns det sjökort över hela världen, och Reese Palley ser ingen anledning till att stanna kvar på land längre. Däremot tycker han att det finns alldeles för mycket information nuförtiden, och att detta överflöd snarare förstärker bilden av drakarna bortom horisonten. Om man ska förbereda sig för allt, kommer man aldrig iväg.

Därför har han skrivit en mycket kortfattad sammanfattning av det absoluta minimum som krävs för att ge sig iväg över ett stort hav med en liten segelbåt. Tillräckligt, men inte mer, för att läsaren själv ska våga ge sig ut på havet, där det verkliga lärandet kan ta plats.

Boken är matnyttig men framför allt väldigt roligt skriven. Den är rättfram, respektlös och utgör en skarp kontrast till utsjöskepparkursen. Jag är glad att jag hittade den. Samtidigt är jag glad att det inte var den första boken jag hittade på ämnet.

Reese, som seglade jorden runt under tjugo år, ger många filosofiska infallsvinklar på vad det innebär att segla. Genom att acceptera en obekväm tillvaro och ett fullständigt ansvar för sig själv, ges livet en större mening. Men fullärd ska man inte räkna med att bli.

”A sailor is never really finished like a piece of toast or a steak. A sailor is always in the living process of becoming, a condition described by Plato as life itself.”

Betyg:
Ölsaldo: 2188 kr

2 kommentarer:

Tomas sa...

Hej, båten verkar bekant - vet du om den krossat Atlanten tidigare?

Kapten H sa...

Hej Tomas. Hur menar du, har du sett Birka förr? Vad spännande, berätta gärna mer isåfall! Hon har en lång historia, byggd av Norrlandsplast 1972. Jag är fjärde ägaren. De första ägarna var BIRgitta och KAtarina, därav namnet, har jag fått berättat för mig. Någon Atlantsegling känner jag dock inte till.