torsdag 5 mars 2009

Tropical Cruising Handbook

Sjömanskapet som förmedlas i utsjöskepparkursen räcker bara ned till Kanarieöarna. Oceanskepparkursen känns lite overkill, men i tisdags lånade jag iallafall en liten pocketbok med undertiteln How to Cross a Big Ocean in a Small Sailboat. Den får räcka för Atlantöverfarten.

Därefter blir det tropisk segling. Just det. Tropisk segling. Mark Smaalders och Kim des Rochers har stor erfarenhet av det. Det märks i deras bok Tropical Cruising Handbook, som jag haft som kvällslektyr de senaste veckorna. Den verkar täcka varje aspekt av segling på låga latituder. Bland annat förklaras Coriolis-effekten och jag har äntligen förstått vad ett lågtryck egentligen är.

Bokens stora bidrag är dock författarnas genuina erfarenhet av segling, som förmedlas genom en uppsjö av konkreta tips. Till exempel hur man bäst sköter tvätten. De förklarar även hur man navigerar, seglar och ankrar bland korallrev. Ibland kan sjökorten visa fel på hundratals meter. Därför är det bra att ha en gubbe uppe i masten som håller utkik. Korallrev syns bäst dagtid, uppifrån. Nästa vinter mastar jag av och monterar maststeg.

Det är lämpligt att kunna reva under alla bogar. Som det är nu måste jag gå upp i vind för att ha en rimlig chans att få ner storen, och även då är det bökigt. Jag funderar på en bättre lösning, vilken antagligen kommer att inkludera en till vinsch någonstans.

Birka är utrustad med två ankare, en Brucekopia och ett Danforth. De ska tydligen funka bra där nere i tropikerna, men jag måste skaffa ordentligt med kätting. Detta föranleder funderingar kring ett ankarspel och hur kättingen ska stuvas. Tropical Cruising Handbook får fyra ankare.

Betyg:
Ölsaldo: 1899 kr

Inga kommentarer: