Igår kom Stig förbi och svetsade lite på pushpiten. Den börjar arta sig. I veckan ska jag köpa rostfria T-kopplingar, sen ska Stig kapa till två eller kanske fyra rör. Sen är den klar.
Windpilot sålde slut de sista vindroderkugghjulen för 25 år sedan. Jag har skickat offertförfrågningar till tolv olika mekaniska verkstäder för tillverkning av kugghjul. Det vinnande budet ser ut att gå till Glembrings i Mölndal, de enda som faktiskt bemödade sig med att svara och lämna prisuppgift.
Sjösättning är bokad till 15 juni. Då gäller det att allt under vattenlinjen är klart. Båten två platser innanför Birka har visat sig tillhöra Mattias, som seglade till Australien i en L28 för fem år sedan. Resan finns föredömligt dokumenterad här, och har varit en inspirationskälla för det här projektet. Mattias tyckte att jag borde sätta på en targabåge över rufftaket. Ingen dum idé. Stig, om du blir sysslolös nu när vindroderfästet börjar bli klart, så har vi en lösning på det problemet.
Idag åt jag en god middag med Calle och hans far Erik. Han möter upp oss i Västindien och seglar med en bit. Apropå det så har besättningssammansättningen börjat utkristallisera sig. Från Göteborg till Kanarieöarna finns en plats ledig. Därefter är båten fullbemannad fram till Panama, vilket är jätteroligt. Kerstin och Kicki har första tjing på Stilla Havet så beroende på dem är vi fullbemannade hela vägen till Australien. Därefter finns i nuläget två lediga platser ombord. Först till kvarn.
Angående resvägen genom Karibien så har Ivan satt griller i huvudet på mig. Jag har hela tiden tänkt mig kortaste vägen från Tobago till Panama.
Ivan menar att det är onödigt att stressa och istället cruisa runt bland de Små Antillerna, upp mot Kuba och sedan ner mot Panama. Det blir väl ungefär dubbelt så långt att segla men/och då slipper man piraterna utanför Venezuelas kust. Det är ett delikat problem som det börjar bli läge att lösa detta då vi har tre inplanerade besättningsbyten i Karibien.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Hej jag håller med Mattias, en targabåg är mycket bra att ha i en L28, det är perfekt plats att hålla sig när man ska till och från fördäck. En L28 kan röra sig livligt i hög sjön.
Hoppas det ordnar sig med vindroder, det är en mycket viktigt del i resan, vi har en Aries på Siska och den har jobbat så snart vi kommer utanför hamnpiren.
Härligt med en till med eld i baken. Vi ska också sjösätta kring 15 juni och förhoppningsvis ha det tätt under vattenlinjen.
Vatten inuti båten, el och annat lull-lull får komma så fort det går. Förhoppningsvis kommer vi kunna sova, laga mat och gå på toa ombord vid sjösättningen i alla fall. Och gå för motor vilket är en förutsättning.
Men vi ska inte ut på de stora haven och har tid på oss att fixa klart allt under resten av 2010.
Hoppas du inte stressar ihjäl dig till avseglingen!
Cia
Skicka en kommentar