måndag 31 maj 2010

Lugn och fin nu


Kaminmannen är en rolig historia om en man som inte kan sluta att elda i sin kamin. Jag börjar känna mig lite som kaminmannen, fast med en båt och en slipmaskin istället. Ikväll smet jag ner till båten några timmar efter jobbet. Det blir nog en snabbis imorgon kväll igen.

Kanske är det på grund av detta smått maniska drag som jag blir så besviken när andra inte känner samma engagemang för att arbeta. Idag ringde jag till mekaniska verkstaden. I förra veckan skulle de ha varit klara med mitt roderbeslag:

"Nej, nu har vi fått så jäkla mycket att göra vet du, så vi har inte börjat med det än. Andra kunder, som vi haft väldigt länge, vill att vi ska bli klara med deras grejer först. Han som sa att vi skulle leverera till dig på två veckor har åkt till Gotland. Nej, jag kan inte svara på när vi kan vara klara med din grej. Vi ringer när den är klar."

Klart som korvspad att jag borde haft bättre marginal när jag beställer ett sådant här jobb, men ändå. Jag fattar inte hur man kan bete sig såhär. Var är yrkesstoltheten? Var är kompetensen? Var är moralen? På mitt eget jobb skulle ett sådant beteende gå fetbort. Men sen har jag ju världens bästa jobb också. Idag blev jag avtackad av mina kollegor, fastän jag har två veckor kvar. Jag fick ett par diskret sportiga polariserande solglasögon och ett presentkort på Sjösport. Polariserande glas är the shit på havet. Stort tack!

7 kommentarer:

Stern sa...

Ring till deras gamla kunds chef och förklara läget.. med lite tur har det inte alls sådär bråttom som mekverkstaden ger sken av..

Stern sa...

Skulle det knipa med tid så får du skjutsa ner rodret till mina hoods så kan jag nog se till att någon fixar det. Chefen och ägaren till den mekaniska verkstad jag sommarjobbat på några somrar har ett genuint båtintresse och ställer säkert upp.

Kicki sa...

Ja, jag börjar då definitivt se liknande drag med kaminmannen och antagligen blir du som ensamseglaren efter några veckor till sjöss också. Jag skall i fortsättningen visa mer engagemang i att tvätta, slipa, plasta och vad mer som skall göras på Birka. Amen!

Anonym sa...

Det låter som du är 75år gammal och sitter hemma i villan och bara surar. Hur kan du vara så sur? Arbetarna i garaget gör så gott dem kan! Vet du hur de har det hemma? Va? Hur fan tror du det känns när ackordet inte går ihop och man har fem munnar att föda? Tror du verkligen att de där överklassattiraljerna som du ska utrusta ditt skepp med är viktiga då? Nä det är klart, givetvis ska verkstaden ställa in reparationen av rullstolsrampen till hemmet för handikappade barn bara för att du ska ut på någon slags överklassresa jorden runt. Fy.

Unknown sa...

Kaminmannen är världsklass! Det var bara det jag ville säga...

Kapten H sa...

Tack Stern och rätt inställning, Kicki!!

De stackars arbetarna på verkstaden vill jag gratulera till en fantastisk revansch! Så fort Kerstin visade sin fagra gestalt på industriområdet blev det en helt annan fart på svarvarna. Alla beslag är nu färdiga och sitter på båten som de ska. Om det inte funkar nu har jag ingen annan än mig själv att skylla på.

Katarina sa...

Jätte bra blogg! Tack så mycket :)