måndag 31 mars 2008

Lånefällan fast tvärtom.

Eftersom pengar kommer att göra min resa möjlig är pengar intressant. Dags alltså för ett nytt spartips: Ditt lokala bibliotek. Där kan du gratis låna och läsa en ocean av litteratur samt en mängd tidsskrifter som är mycket dyrare att köpa. Dessutom ger upptäckarglädjen vid själva biblioteksbesöken inspiration och ökad lust att både läsa och lära. När jag var liten lånade jag böcker om dinosaurier och grävmaskiner på bokbussen och nu när jag hittat tillbaka till biblioteket har jag hittat tillbaka till lärandets bästa form, den snabba och roliga som går av sig själv. Allt eftersom jag avverkar nautisk litteratur i en eller annan form ska jag göra en recension och publicera den här. Skillnaden mellan bokens pris hos internetbokhandeln och noll (Bibblan) kommer att sättas in på ölkontot inför seglingen. På det sättet kommer jag att lära mig massor och kunna ta många kalla bärs på fördäck. Morot och morot, alltså!

Jag rekommenderar er som vill följa med och som inte är alldeles för belästa att göra detsamma.

ps. De tar bara några kronor om du glömmer lämna tillbaka boken i tid. Och eftersom skuldkontot är räntfritt tar det inte så lång tid att bli skuldfri igen med dagens inflation.

Inga kommentarer: