torsdag 3 april 2008

Från Vredens kap till jordens ände

Harry Martinsson hämtade inspiration till skrivandet genom att resa om jag förstått det hela rätt. Jag har iochförsig aldrig läst någonting av honom, men väl Björn Larssons härliga bok som handlar om en resa från Cape Wrath till Cape Finisterre. Björn Larsson är kanske mest känd för sin kunskap om den keltiska kulturen och minst känd för att han har en likadan lampa som den som hängde i en båt jag tittade på i söndags. Boken, som inbringade 69 kr till ölkontot, är en ovanligt välskriven och läsvärd seglingsskildring eftersom den är skriven av en riktig författare, till skillnad från många andra seglingsberättelser. Den handlar om Björns och hans frus ibland tuffa färder kring de brittiska öarna och om folket de möter. Naturdyrkan och filosoferande kring livet blandas med konkreta tips för segling i stora vågor och tidvattenströmmar. Det jag gillade bäst var beskrivningen av hur två personer bor i en trettio fots segelbåt i flera år och stormtrivs med det. Ett bra sparknep, kanske? Då och då klipps välvalda citat av Harry Martinsson in som sammanfattar poängerna på ett smakfullt sätt. Om det inte vore för att jag redan lämnat tillbaka boken på stadsbiblioteket så hade jag avslutat på samma vis.

Betyg:
Ölsaldo: 69 kr

Inga kommentarer: