söndag 20 april 2008

Mode till havs

Ska det seglas, ska det seglas med stil. Men seglarkläderna behöver nödvändigtvis inte kosta skjortan, se bara på denna bild från Thomas Grahns och Sven Yrvinds hemsida om deras atlantsegling med en modifierad Vega:


Skon på bilden nedan tycker jag verkar både fotriktig och fräck. Den är antagligen mycket mer komplicerad än Yrvinds galonställ, för den har hela åtta ”Tech Specs”. Jag kan förstå ungefär två av dessa så innan jag slår till kanske någon har lust att hjälpa mig tyda de andra.

Flexible Strobel Construction ???
Waterproof, Washable Nubuck Leather Upper (Denna förstår jag)
Breathable Mesh Lining ???
Functional Rawhide Laces (Funktionella råhudssnören?)
Corrosive-resistant Sebago Eyelets ???
Cushioned EVA Footbed ???
Full Length EVA Cushion ???
Sidewall Stitched Sebago® Legends™ Sole with Slip-Resistant, Non-Marking Siped Rubber ???

4 kommentarer:

Anonym sa...

eyelets är de små hålen för skosnörena, de är i detta fall rostfria. En viktig detalj om du inte planerar en insjöseglats!

Kapten H sa...

Perfekt! Då hålls råhudssnörena på plats även i de tuffaste förhållandena alltså.

Anonym sa...

Har du seglat vilse, din irrfarande molusk? Vad har hänt med uppdateringen?
Här skapar man ett beroende, och sedan bara du försvinner? Va? Vad är det?
Undrar om det är möjligt att avsluta en mening utan ett frågetecken?

Kapten H sa...

anonym: Tålamod är en dygd, när man korsar en ocean eller när man väntar på uppdateringar. Men det kommer mera, tids nog. Som du ser är det möjligt att avsluta utan frågetecken. Eller är det verkligen det?