tisdag 9 september 2008

Ström ombord

Elsystemet ombord på båten är ett stort mysterium för mig, fullt jämförbart med motorn. Men eftersom el ska hålla mig varm i vinter ville jag lära mig lite om hur det fungerar och begav mig därför till biblioteket. Det var med stor spänning jag började bläddra i 139 sidor Ström ombord. Inledningsvis lovar författaren Jon Winge att boken ska avmystifiera begreppet. Redan i kapitel två misslyckas detta helt. Det jag lärt mig är att om man gör fel så kan man få bly och syra i ögonen, eller så kan hela båten explodera. Resten förstår jag inte. Det märks visserligen att författaren har stor kunskap om generatorer, regulatorer, isolatorer och transformatorer, men han lyckas inte förmedla den på ett begripligt sätt. Nu är strömmen ombord inte bara mystisk. Nu är jag även rädd.

Betyg:
Ölsaldo: 1458 kr

Inga kommentarer: