söndag 5 oktober 2008

Mardrömmar

Inatt gungade och knarrade det mer än vanligt när årets första höststorm blåste förbi. Jag sov oroligt. Trots att båten ligger i en väl skyddad hamn och jag kollade förtöjningarna innan jag gick till kojs, så fick jag för mig att båten när som helst skulle slita sig och dunka in mot någonting vasst på bryggan.

Två gånger har jag drömt om skeppsbrott medan båten legat förtöjd. En gång kom en kapsejsad Maxi 77:a drivande med en våldsam fart och spetsade Birka med masten. Den penetrerade skrovet, gick rakt igenom motorn, fortsatte genom kylskåpet och ut på andra sidan. Båten med innehåll blev till en hög flisor som spolades i land och jag blev mycket förtvivlad och arg på den herrelösa Maxin.

En annan gång vaknade jag upp i båten och märkte att den var ovanligt rank. När jag tittade ner i vattnet såg jag att kölen lossnat och sjunkit ner till botten. Jag gick omkring på båten som krängde okontrollerat. Efter en stund snurrade den runt helt och sjönk sakta till botten. Jag blev ledsen och kände mig lurad, eftersom någon sagt till mig att ingjutna kölar inte lossnar hur som helst.

Jag undrar om de här drömmarna kanske har någon djupare symbolisk innebörd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du projicerar din oro på båten. Det får vi penetrera...

Kapten H sa...

Jeff: Jag misstänkte att det var något i den stilen.

Kvartsliv sa...

Uh! mardrömmar! Jag tror inte så mycket på att drömmarna betyder något, snarare att det är ett slags collage av det som hänt, eller man funderat på under dagen. I mitt fall ganska skruvade collage.