måndag 10 november 2008

Jobba helg


Precis när jag skulle sätta igång och isolera, så slutade toaletten att fungera. Genast fick gårdagens sysslor omprioriteras. När jag försökte spola så tömdes den inte, det kom bara in mer och mer vatten. Jag hade inget annat val än att lossa på slangarna till den fyllda toaletten. Det var inte jättetrevligt, men tillslut lyckades jag tömma den på innehåll. Det visade sig att membranet i pumpen gått sönder. Förhoppningsvis får jag tag på ett nytt membran imorgon, tills dess får jag skita i toaletten.

Anledningen till att jag ville isolera är främst för att få det lite torrare här inne. Oisolerade ytor innebär kondens, vilket i förlängningen leder till dåligt humör, mögel och sjukdom. Idag isolerade jag inne i förpiken. Det var trångt och pilligt. Först fick jag montera ner de här trälisterna:

Därefter klippte jag till den här i lämplig form:

Det är samma material som liggunderlag, fast lite mer följsamt. Liggunderlaget runt masten lossnade ganska omgående, men rullen kommer att räcka även till den. Jag gillade inte riktigt den militärgröna färgen ändå.

Sen satte jag upp trähistorian igen, nästan lika fint som det var innan.


Alla små projekt på båten tar betydligt längre tid än vad man först tror. Men så brukar det kanske vara med projekt. Det är iochförsig roligt att fixa med båten, men jag är inte van vid att hålla på och fixa hela tiden. Att toaletten fungerar och att det är torrt och varmt hemma är ju sådant man brukar ta för givet. Jag skulle kunna arbeta heltid bara med att bo, känns det som.

Inga kommentarer: