måndag 2 november 2009

Vem är Kapten H?



Det kommer att bli roligare att presentera övriga besättningen, så jag sparar det bästa till sist och börjar med mig själv istället. Kapten H heter egentligen Henrik Ljunglöf. Jag är 29 år gammal och jobbar som IT-konsult på Agresso. Vi gör affärssystem utan bäst före-datum.

På GKSS seglarskola på Æolusön lärde jag att segla. Jag kan jag stoltsera med en 22:a-plats som gast i internationella svenska mästerskapet för IF-båt 1998. I övrigt är min erfarenhet av segling begränsad. Under ett sommarlov i gymnasiet fick jag låna familjens båt. Jag bjöd ombord ett par kompisar och vi tog oss hela vägen till Lysekil och tillbaka. Vid ett tillfälle var vi en knapp meter från att sänka båten mot fundamentet till bron mellan Hönö och Fotö. Sedan dess har jag alltid varit lite rädd för segling.

Mitt verkliga intresse väcktes för ungefär två år sedan sedan. Då insåg jag att en segelbåt kan användas för att utforska världen med. Jag vet inte vad som var orsak eller verkan, men i samma veva stod jag utan sambo. Plötsligt hade jag valet att skaffa lägenhet eller båt. Jag hittade Birka på Blocket, och gick all-in.

Sedan dess har tillvaron varit ett äventyr. Den här galna idén är det bästa jag kommit på. Om allt skulle skita sig imorgon, så är jag ändå nöjd. Men jag känner på mig att äventyret kommer att fortsätta. Just nu ser jag fram emot att slutföra motorkonserveringen och att lansera en riktig hemsida. Det får Calle hjälpa till med.

9 kommentarer:

J sa...

Underbart att se! Nu förväntar vi oss en härligt fyllig och mastig (!) blogg full av inlägg framöver!
Dags att, utöver hemsida, skapa en sån där fin facebook fanclub så att ordet kan spridas?

The Lovgren Brothers sa...

Jag visste att det var du! Jag visste det!!!

Jag vill likt J också ta del av betydligt mycket mer av dig och dina resekamrater. Hur gick det med Agresso förresten?

NiklasG sa...

Tjena,

har följt din blogg ett tag nu och hoppas verkligen du kommer lyckas, riktigt coolt projekt, hoppas att kunna följa i ditt kölvatten en dag, mitt intresse för segling uppstod så sent som i somras, men jag kollar blocket efter lämplig nybörjarbåt och drömmer...

Kapten H sa...

J: Ang facebook fanclub, känns lite väl "mastigt" att skapa en fanclub åt sig själv. Men jag ska höra med Calle, det är han som håller i de bitarna.

Mucki: Jobbet ska nog lösa sig, om inte annat finns ju alltid klubben att falla tillbaka på.

Niklas, kul om jag kunnat bidra med inspiration. Lycka till själv!

Matros M sa...

Förutom incidenten med bropylonen finns det ju ett par händelser till som är värda att nämnas på den seglatsen. Jag tänker på snubben som knuffade in mig i rabatten och tryckte ner Mighty på knä med ett bastant tag i öronen. Och sen har vi ju den halsbrytande bärjningen vi genomförde på slutet. Det var grejer det.

/Martin

NiklasG sa...

Undrar om kapten H är på väg till båtmässan i Älvsjö i helgen? Såg att OSK har Oceanseglardagar i samband med detta. Vore intressant att träffa någon som är i planeringsstadiet.

Kapten H sa...

Jag missade båtmässan. Synd. Borde åtminstone ha skickat Jungman C (som håller till däruppe) att nätverka med OSK.

Anonym sa...

Såg att du långt tidigare sökte vinterplats. Ligger nu under Älvbron precis. Här finns det nog plats. Kommer sticka den 30 november men många båtar går nog in. Blir väldigt centralt här. Kanske ses vi där ute. A, Nemoofsweden.com

Kapten H sa...

Nemo, fet båt! Jag ska hålla ögonen efter er. Kul att ni sticker snart, lycka till!