söndag 8 november 2009

With a Little Help from My Friends

Efter outandet har jag mötts av enkom positiva reaktioner. Tack! Det värmer och uppmuntrar. Fler och fler hittar till bloggen, vilket är roligt. Det är bra med en blogg. Med hjälp av ett bra tips från Lars kunde jag i helgen slutföra motorkonserveringen. "Häll vatten i slangen" - så enkelt, så bra.


Jonatan kom med tipset att slipa botten redan nu, så torkar den fortare. Jag provade att skrapa bort lite bottenfärg och såg att gelcoaten har lite småskavanker därunder. Sprickor med tjockleken av ett hårstrå och små, små hål här och var. Är det något att oroa sig för? Räcker det med att slipa bort såhär mycket färg, eller måste all färg bort? Ska tillochmed gelcoaten bort? Input mottages tacksamt.



Kanske finns det någon där ute som har tips på hur detta ska hanteras? Ur plasten i kölsvinet sipprar brun vätska upp. Den luktar ingenting, men smakar röv.


Ibland känns det lite ensamt att hålla på med båten. Det är tråkigt och ineffektivt. Två hjärnor är mer än dubbelt så bra som en. Jag vet att både Calle och Kerstin gärna skulle hjälpa till. Men de bor inte här. Så oftast har jag bara mig själv att tillgå för att hitta lösningar på problem som dyker upp. Men idag, på fars dag, fick jag välkommen hjälp av självaste far. Vi byggde en ställning att hänga presenningen över. Det gick fortare och bättre än om jag gjort det själv. Och det var roligare.

11 kommentarer:

Magnus sa...

Tja

Nu har även den mellersta Byröd brodern hittat hit... Läste inlägget om allt som skiter sig och tålamod. Kan bara instämma, har renoverat sedan i våras, och det finns ingen hejd på hur mycket saker kan skita sig. Men efter ett tag så vänjer man sig och vet att det kommer hända. Och då är det lättare att acceptera att det har skitit sig och bara hitta en lösning.

Ett tips om du ska göra mycket arbeten inne i båten är att skaffa en sån här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=7908767

Har använt den till allt, grymt bra.

Följer resan med spänning

Magnus

HenrikGbg sa...

nu ger jag snart upp

HenrikGbg sa...

Jasså det gick in nu? Förvånad! Efter många försök. Varför ska allt vara så krångligt? Ta bort den löjliga ordverifieringen så man kan skriva på normalt vis, den gör ju ingen nytta ändå

Kapten H sa...

Magnus, tack för tipset, och empatin. Är det Tuna du sågat och slipat på?

Kapten H sa...

Ge inte upp Henrik! Tålamod och viljestyrka!

Kaptnuno sa...

Hej Kapt H
ja den där förbaskade vätska kommer fram också på min L28, tyvärr ingen idé var den kommer ifrån.
När det gäller botten färg, har du tid/pengar skrappa bort allt och epoxibehandla hela rubbet. Vi fick boldpest i Medelhavet, det går snabbare i varmare vatten än i vår kallare vatten. Men om inte tid/pengar räcker, sk** i det. Det tar enormt tid tills boldpest gör ett allvarligt skada i båten. Lägg några lager färg och den klarar nog sig. Det viktigast är att dra iväg.
Vi var ute 13 månader, kom tillbax 2008, och vi bara längtar med att dra igen.
Du kan läsa lite på vår blogg om du vill:
www.dreamalive.se
Kommer att följa din blogg.

Do it small, do it now!

Kaptnuno

Per sa...

Tror nästan du behöver ett garage för att hinna fixa epoxin i vinter, blir tufft att slipa o skrapa bort allt i snöyret :( Så försök o hitta någon billig båtgubbe som drar ner den nu innan det blir för kallt.

Upptäckte med på Abdul att det rann lite vätska genom kösvinet ner i kölen när jag slipade upp delar av kölen i höstas, får se vad som görs med det...

Bottenjobb är fan det värsta!

Ha det gott kusin P

Kapten H sa...

Dreamalive, jag har tittat in på bloggen lite då och då (L28-världen verkar inte vara så stor) Vilket äventyr! Häftigt!

Kaptnuno, Kapten P och Kapten H - vi sitter i samma båt, med vätska i kölen!

Magnus sa...

Nej det är en lägenhet som jag har gått lös på... Med hjälp av betongklingan har jag även modifierat väggarna =)

Jonatan sa...

Den där smörjan verkar inte så bra. Vet inte riktigt hur din köl är konstruerad men det är aldrig bra när man har vätska i kölen. Försök att hitta vart läckan är. Det är förmodligen inget att oroa sig för men det ju alltid förväras om man inte gör något.

Jag har sett att visa målar på epoxi efter att endast ha skrapat bort färgen men jag skulle nog rekommendera att du slipade med all gammal färg innan för att få bättre grepp. Gelcoaten ska du absolut inte ta bort om du inte har böldpest. Om du skrapar bort och slipar bort allt under vintern så kan du måla botten sen med de 6 lager epoxi och bottenfärgen under en vecka. Beroende på hur varmt det är hinnar man med en till två lager per dag.

Böldpest ur säkerhetssynpunkt ingen fara förren massa år utan åtgärd. Det en epoxibehandling gör mest är att den ökar farten genom att ett slätt botten plus att inte plasten drar åt sig masssa vatten (100-200 liter med din storlek har jag hört), samt att du känner dig tryggare med båten.

Kapten H sa...

Jonatan, tack för för matnyttig info! Jag låter gelcoaten sitta kvar.

Ang smörjan i kölsvinet så ska jag testa att hacka mig ner en bit i kölsvinet med ett stämjärn el likn och se om jag blir klokare på det. Kölen sitter ingjuten i plasten längst ner och är av bly så det kan ju inte vara rost i vattnet.