söndag 7 februari 2010

Skeppspapper


För att undvika trubbel med myndigheter i främmande hamn gäller det att ha pappren i ordning. Följande handlingar är nu fixade, med stämplar och underskrifter:

Certificate of Registration och Nationalitetsbevis
Transportstyrelsen har tagit över Sjöfartsverkets tidigare ansvar för Sjöfartsregistret. När man registrerar båten där, får man dessa två dokument som visar att båten är svensk, vem som äger den, samt hur lång och bred är. I och med registreringen fick jag en ny anropssignal. Birka svarar numera på SFC-9205.

VHF-radiolicens
I och med att Transportstyrelsen gav mig en ny anropssignal fick jag kontakta Post- och telestyrelsen, som skickade över ett uppdaterat ”tillstånd att använda radiosändare ombord på fartyg”.

Internationellt certifikat för fritidsfartyg
Sjösportens samarbetsdelegation, dvs Svenska Båtunionen, Svenska Seglarförbundet och Svenska Kryssarklubben, utfärdar internationella certifkat för fritidsfartyg. Innehåller bland annat uppgifter om deplacement, motor, tillhörighet i båtklubb, befälhavare ombord, etc.

Pass
För att ge mig det internationella certifikatet för fritidsfartyg ville de ha mitt passnummer. Eftersom mitt gamla pass bara gällde till 2011, begav jag mig till polisen och fixade nytt.

Köpekontrakt
Det finns historier om seglare som råkat i trubbel utomlands då de inte kunnat bevisa att momsen på båten är betald. Det kan jag inte bevisa, men med köpekontraktet går det åtminstone att visa att själva båten är betald.

Besiktningsprotokoll
När jag köpte båten såg jag till att få den besiktigad. Lika bra att ta med den lappen också.

Kompetensbevis
Den blå intygsboken ser nästan lika officiell ut som passet. Det viktigaste är att den innehåller kanalintyget, vilket ger behörighet att färdas på de europeiska inre vattenvägarna.

Gult vaccinationshäfte
Gula febern, tyfoid, hepatit A och B, difteri, stelkramp och polio.

Dykcertifikat
Bra att ha om man vill hyra dykutrustning någonstans.

Det som återstår är att teckna båtförsäkring, personlig reseförsäkring och skriva ut en trave besättningslistor. Samt att ta några kopior på allt och scanna in dokumenten lagra dem någonstans på nätet.

4 kommentarer:

Linda sa...

Själv fattas jag gult vaccinationshäfte och försäkring. Men allt det andra verkar vara i sin ordning.

Alma sa...

Ibland tar jag ett snedsteg från mitt vanliga liv och kikar in här, läser om planering och drömmar och kan för en stund låtsas att jag planerar och drömmer jag med. Ett ljuvligt andhål är det, hoppas att bloggen fortsätter under resan! Sättet du skriver på bådar gott för fina berättelser under resans gång.

S/Y Mary sa...

Nyfiken på projektet och på den hemlige Kapten H : ) Anslut dig gärna till Facebook-gruppen Svenska Långfärdsseglare, om du inte redan finns där. http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=284583966342

Kapten H sa...

Linda - du är skojfrisk som vanligt men jag är helt seriös med att vi kommer och hälsar på dig om du är kvar bak Himalayas rand ett tag till.

Alma - Tack för de fina orden och roligt om jag kunnat bidra med andhål! Självklart ska berättandet fortsätta under resan, dock i annan form.

Mary, Kapten H är inte hemlig längre, så jag kanske går med i den där facebook-gruppen. Kollade på er hemsida och vill tacka för filmtipset Deep Water. Helgen är räddad!