onsdag 7 maj 2008

Ensam med havet

Vilka galenskaper man än hittar på så finns det alltid någon som gör något ännu värre. Till exempel Sebastian Näslund. Det är en företagsam och lite märklig man. Bland mycket annat har han byggt om en fyra meter lång livbåt till oceankryssare och seglat fram och tillbaka till Amerika med den.

Ensam med havet handlar om det äventyret. Boken är personligt skriven och det är framförallt de spirituella inslagen som jag uppskattar. Beskrivningarna av de länder och människor han möter känns mer som ett klassiskt resereportage, vilket åtminstone jag tyckte blev lite långrandigt. Jag ville främst läsa om seglingen och eftersom Sebastian ser sig själv mer som resenär än seglare så är det naturligt att boken inte blev någon fullträff för mig. Sebastians mål med resan var att uppleva total självständighet, och seglingen var mest ett verktyg för att uppnå detta mål. Ensam med havet lärde han sig också att förstå sig på själv. Själv fascineras jag av Sebastians mod och handlingskraft, men jag förstår mig fortfarande inte riktigt på honom.

Betyg:
Ölsaldo: 1127 kr Vad betyder ölsaldot?

1 kommentar:

Anonym sa...

akta så du inte halkar in helt på näslunds bana - han är mycket galen