onsdag 11 februari 2009

Båtmekanikern

Igår började Båtmekanikerkursen. Åtta män i blandade åldrar lyssnade intresserat på när Stig från Medborgarskolan berättade om kursens innehåll och mål. Under de kommande elva veckorna ska vi få lära oss allt om motorer, bränsle-, el-, tänd-, och kylsystem, kraftöverföring och båt-VVS. Stig verkar mycket kunnig. Vi jämförde en tvåtaktsmotor med en fyrtaktare och om två veckor ska vi till en verkstad och meka med en marindiesel på riktigt. Perfekt. Detta är precis vad jag behöver.

Jag gjorde en snabb undersökning bland kursdeltagarna. Två av dem, liksom jag själv, var Volvo Penta MD7-ägare, två hade varken båt eller motor och tre gav otydliga svar. Jag föreslog att kursens fokus borde ligga på just MD7:an, eftersom jag framförallt vill förstå mig på min egen motor. Stig svarade att det var helt fel inställning och att man ska lära sig alla olika typer av motorer. Alla motorer fungerar på samma sätt, det är samma princip överallt, sa han.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen!

Som jag har klickat på favoknappen där det står Global Circumnavigation bara för att mötas av samma inlägg.

Just när jag törstade som mest och nästa var på väg att ge upp kommer likt en kall öl på afterskiin ett nytt inlägg, om båtmotorer. Ser med spänning fram emot lite lektioner om spirdare, förgasare och bränslefilter. Det e mumma det.

In i helvet skönt att ha dig tillbaka kapten.

Anonym sa...

Utombordare?

Kapten H sa...

Tack, det värmer!

Ja, vi lär oss om såväl utom- som inombordare på kursen. Idag konstaterade vi att om man vänder på sprängskissen över kylsystemet till en utombordare så ser det ut precis som för en inombordare. Stig har nog rätt; alla motorer fungerar likadant.