torsdag 21 augusti 2008

Båtmanövrering

Med förbättrade ölöppningsmöjligheter tilltar läslustan, och nu är det dags för en ny bokrecension. Jag har fått många frågor angående ölkontot och hänvisar därför hit och hit (i kommentarerna till inlägget diskuteras principen ytterligare).

Båtmanövrering handlar som undertiteln förtydligar ”om konsten att manövrera för motor” och lappar därmed ihop ett tidigare öppet hål i min nautiska kunskapsfilt. Egentligen finns det väl bara ett sätt att lära sig konsten, men lite teoretisk bildning gör det både enklare och roligare. Merparten av de 22 exemplen i boken utgår från en långkölad segelbåt med inombordare, rak axel och vänstergängad propeller. Det är precis en sådan båt jag har. Tidigare blev jag lätt stressad inför tilläggningar, men efter att ha läst Jonas Ekblads pedagogiska, lättlästa och stundtals humoristiska bok ser jag numera fram emot dem. Nu förstår jag hur styrfart och avdrift, skovelhjulseffekt och pivotpunkt hänger ihop, och tilläggningarna blir allt smidigare. Jag rekommenderar boken varmt till alla som vill lära sig att angöra en brygga utan att behöva ”sikta på nåt billigt”.

Betyg:
Ölsaldo: 1336 kr

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, det är ett väldans meck att komma rätt ibland. Det finns nog bara en båt som är värre än L-28 att manövrera i trånga utrymmen och det är L-32; likadan fast större. Jag har nog krångel med min Vega som helt sonika ger blanka fan i vad man gör med rodret om farten är under 2 knop. Förutom att din långa köl är just fruktansvärt lång har jag för mig att ditt roderutslag är jämförbart med svängradien på en gammal saab 900... och att backa ska vi inte tala om! Well, stå på dig, man lär sig sina knep antar jag =)

Kapten H sa...

Linus: Ja, Vegans roder sitter ju lite konstigt framför propellern. Jag har sett flera Vegor med aktermonterat roder, jag antar att manövrerbarheten blir bättre då. Själv har jag nog med bestyr med L28:an i hamnen och vill inte ens tänka på L32 på samma utrymme!

Anonym sa...

Lysande! Den skall jag skotta å låna i morgon. Med 12 ton stål, klen motor å begränsad förståelse för "varför fanskapet inte bara kan parkera sig själv" bör vi kanske läsa denna bok innan Kielkanalen skall äntras i december :)